۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۳۴

در دیدار با رییس افغان فیلم مطرح شد:

تاکید مدیرعامل فارابی بر تولیدات مشترک با مضمون انسانی

تاکید مدیرعامل فارابی بر تولیدات مشترک با مضمون انسانی

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار با محمد ابراهیم عارفی رییس افغان فیلم خواستار تولیدات مشترک با مضامین انسانی و جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به پیوند عمیق فرهنگی ایران و افغانستان و تاثیر به سزای سینما برای ماندگاری این پیوند اشاره کرد و گفت: فیلم‌هایی که با موضوعات انسانی و جهانی تولید می‌شود، ارتباط خوب و تاثیرگذاری را با مخاطبان سینما در سایر کشورها برقرار می‌کنند.

وی همچنین تقویت پیوندهای فرهنگی دو کشور را یکی از اولویت‌های همکاری مشترک دانست و گفت: نمونه خوب همکاری مشترک دو کشور در حوزه سینما، حضور فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی به عنوان نماینده افغانستان در اسکار دوره قبل است.

عارفی رییس افغان فیلم نیز در این دیدار به موقعیت جغرافیایی کشور افغانستان در گذشته اشاره و بیان کرد: متاسفانه این کشور به همراه ایران و تاجیکستان از نظر جغرافیایی نسبت به سده‏‌های گذشته محدود شده‌اند که این محدویت‌ها تاثیرات بدی را بر فرهنگ فارسی و فارسی زبان‏‌ها گذاشته است.

وی همچنین با اشاره به ضعف ارتباطات فرهنگی بین کشورهای فارسی زبان گفت: متاسفانه نتوانستیم در ادوار گذشته از زبان مقبول فارسی خود  به درستی حفاظت کرده و از آن استفاده کنیم.

تابش در ادامه به سابقه همکاری‌های بنیاد سینمایی فارابی با کشورهای همسایه در دوره‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سینمای ایران توجه ویژه‏ ای به سینمای کشور افغانستان دارد و در فیلم‌های ایرانی نوعی نگاه درست به این کشور نشان داده شده است و حضور سینمای این کشور در مجامع و جشنواره‌های جهانی به مثابه حضور سینمای ایران بوده است.

رییس افغان فیلم نیز ضمن ابراز امیدواری مبنی بر تولید فیلم‌های مشترک در آینده نزدیک، به تلاش برخی اقوامِ با نفوذ افغانستان بر علیه فرهنگ و سینما اشاره کرد و گفت: گروه‌هایی هستند که علیه پیشرفت فرهنگ رقابت دارند و همچنین تلاش می‌کنند تا مانع اتحاد سه  کشور فارسی زبان منطقه شوند.

در ادامه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ضعف عمده آثار سینمایی در جهان را ناشی از ضعف فیلمنامه دانست و گفت: یکی از راه‌های حمایت و پشتیبانی از هنرمندان فیلمساز و سینماگران، تقویت فیلمنامه‌نویسی در کشورهای فارسی زبان است و همکاری‌های هرچه بیشتر در بخش فیلمنامه در اولویت همکاری‌ها است.

وی ضمن تاکید بر استفاده هوشمندانه از جنبه‌های هنری، صنعتی و رسانه‌ای سینما در کشورهای فارسی زبان، تأکید کرد: سینما ابزار مدرن حوزه فرهنگ و هنر جهانی است که می‌تواند در تبادل فکر و اندیشه نقش بسیار موثری داشته باشد.

محمدابراهیم عارفی رییس افغان فیلم در کشور افغانستان از میهمانان شرکت کننده در سی و سومین جشنواره بین ‏المللی فیلم فجر است که در حاشیه این سفر با حضور در بنیاد سینمایی فارابی با مدیرعامل این بنیاد مذاکره و گفتگو کرد.

کد خبر 2567690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha